center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Megasztár-politika
Prieger Zsolt, Magyar Hírlap, 2005. szeptember 16.

A bulvárkereskedelmi vállalkozás legfontosabb reklámarca maga az aktuális kultuszminiszter. Aki az anarchista eszmetörténet elemzésével és az alternatív zene bűvköréből indult, míg most, afféle politikába ágyazott Bochkor Gáborként megérkezett a Tv2 Bazi Nagy Lagzijába. A hamarosan harmadik szériájával a képernyőn nyomuló Megasztárral az égvilágon semmi baj nincs. Egy ügyesen kitalált, szerényebb zenei műveltségű közönségnek szóló, népszerű emeltdíjas SMS-játék, amolyan zenei műsornak álcázott Big Brother, igaz és megcsinált sírással, létező és kitalált szerelemmel, triviális történetekkel és primitív hálószobatitkokkal, a főszereplők bulvármédiának való brutális kijátszásával, a kiesők megszégyenítésével, jobb esetben nyilvános kiröhögésével, a nézők babusgatásával, majd teljes hülyére vevésével. Körülbelül ennyi.

A mundérvédő rizsa és a kassza
Itt ugye zsűriben ülők esnek szerelembe a versenyzőkkel – ami persze újabb duetteket, lemezeket, szerepléseket generál –, zsűritagok „producálnak” lemezeket a győzteseknek, s ugyanők adják el senkinek sem kellő vagy éppen addig szerény eladásokat produkáló lemezeiket, szóval 2006-ra is lesz itt még annyi szakácskönyv és válogatáslemez, hogy a fülünkön folyik ki. A játéknak – amely persze egy licenc, és amelyért a Tv2 kizárólag azért fizetett sokat, mert hatalmas üzletet látott benne – annyi köze a magyar tehetséggondozáshoz, mint a Győzike show-nak a hazai cigánysághoz vagy Caramel győzelmének a magyarországi romák emancipációjához. Kasza van, a többi csak mundérvédő rizsa.

Éppen ezért bicskanyitogató, hogy ha jól értem, mérvadó emberek megint valamiféle hagymázas tehetségkutatásról beszélnek, meg akad olyan is, aki az új évezred „Ki mit tudját” dicséri újfent. Biztos ezért lesz majd az is, hogy a zsűritagok sírva fakadnak egy-egy jobb klón láttán, s e könnyek talán érthetők is ebben a kiválónak bizonyult és még kiválóbbnak ígérkező nagy üzleti egymásra találásban. Az igazán botrányos az, hogy közben ez az egész – a legújabb, nagyon coolnak gondolt, egyébként rémisztő kultuszminisztériumi bénázásokba illeszkedően – immáron kanonizálva lett, a megasztárok mára a hivatalos hazai kultúrpolitika részévé váltak, címlapok, oklevelek, közös fotózások, miniszteri látogatás, ilyesmi. Lassan mehetnek az Operába is haknizni.

A miniszter, mint reklámarc
A Tv2-s stratégák most vagy nagyon büszkék magukra, vagy jót röhögnek a nekik sok pénzt hozó minisztériumi megnyilatkozásokon. Mert milyen frankó is az, amikor egy bulvárkereskedelmi vállalkozás legfontosabb reklámarca maga az aktuális kultuszminiszter. Aki egyébként az anarchista eszmetörténet elemzésével és az alternatív zene bűvköréből indult, míg most, afféle politikába ágyazott Bochkor Gáborként megérkezett a Tv2 Bazi Nagy Lagzijába. Vajon várható-e a hálószobatitkokon csámcsogó Aktív, a rasszista – vagy inkább csak buta? – Irigy Hónaljmirigy-show és a mindegyiknél ízléstelenebb Csaó Darwin kanonizálása is? A Sláger Rádió roadshow-ját már támogatta a PANKKK-program, ha javasolhatom, ne legyen megállás, a balliberális koalíció huszáros vágással támogasson mindent, ami gagyi!
A Nagy Becsapásban való miniszteri közreműködés azért is irritáló, mert megasztárnak nagyon sok valódi tehetség is jelentkezik. Ezek a mit sem sejtő fiatalok aztán olyan szerződést kapnak az orruk alá, amely oly botrányosan köti röghöz a tehetségeket a kötelező haknik, playback-show-k, szexuális szokásokat taglaló magánéleti interjúk képében, hogy az egy kisebbfajta szellemi és fizikai kizsákmányolással ér fel. S hogy mi jön a verseny után? Együttműködsz a „nagyokkal”, vagy jön a süllyesztő, vagy ami ugyanaz: húsz év körüli fiatalként roadshow-sorozatokon, napjában három fellépésen csinálódsz ki.

A fiatal tehetségek ellenében
Végül persze jön majd egy miniszteri oklevél is, s ha jól viselkedsz, címlap lehetsz egy szál bugyiban valamelyik cicamagazinban. Ha győzöl, lehet, hogy megmutathatod a melledet! – ez a kereskedelmi tévék tehetséggondozásának zanzája. A Megasztár ezért nem több, mint egy fantáziátlan, ámde sikeres pénzügyi vállalkozás. Szomorú, de igaz: a fiatal tehetségek ellenében. S immáron kormányzati asszisztenciával.
Lassan indulnak a vetélkedőként eladott SMS-orgia tévés közvetítései. Amikor behomályosodna a szemünk egy-egy valóban karizmatikus énekes láttán, gondoljunk arra is, hogy valójában miről szól ez az egész.

Prieger Zsolt

Megasztár-politika, Magyar Hírlap, 2005. szeptember 16.