|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Megasztár-politika
|
Prieger Zsolt, Magyar Hírlap, 2005. szeptember 16.
A bulvárkereskedelmi vállalkozás legfontosabb reklámarca maga az
aktuális kultuszminiszter. Aki az anarchista eszmetörténet elemzésével
és az alternatív zene bűvköréből indult, míg most, afféle politikába
ágyazott Bochkor Gáborként megérkezett a Tv2 Bazi Nagy Lagzijába. A
hamarosan harmadik szériájával a képernyőn nyomuló Megasztárral az
égvilágon semmi baj nincs. Egy ügyesen kitalált, szerényebb zenei
műveltségű közönségnek szóló, népszerű emeltdíjas SMS-játék, amolyan
zenei műsornak álcázott Big Brother, igaz és megcsinált sírással,
létező és kitalált szerelemmel, triviális történetekkel és primitív
hálószobatitkokkal, a főszereplők bulvármédiának való brutális
kijátszásával, a kiesők megszégyenítésével, jobb esetben nyilvános
kiröhögésével, a nézők babusgatásával, majd teljes hülyére vevésével.
Körülbelül ennyi. A mundérvédő rizsa és a kassza
Itt ugye zsűriben ülők esnek szerelembe a versenyzőkkel – ami persze
újabb duetteket, lemezeket, szerepléseket generál –, zsűritagok
„producálnak” lemezeket a győzteseknek, s ugyanők adják el senkinek sem
kellő vagy éppen addig szerény eladásokat produkáló lemezeiket, szóval
2006-ra is lesz itt még annyi szakácskönyv és válogatáslemez, hogy a
fülünkön folyik ki. A játéknak – amely persze egy licenc, és amelyért a
Tv2 kizárólag azért fizetett sokat, mert hatalmas üzletet látott benne
– annyi köze a magyar tehetséggondozáshoz, mint a Győzike show-nak a
hazai cigánysághoz vagy Caramel győzelmének a magyarországi romák
emancipációjához. Kasza van, a többi csak mundérvédő rizsa.
Éppen ezért bicskanyitogató, hogy ha jól értem, mérvadó emberek megint
valamiféle hagymázas tehetségkutatásról beszélnek, meg akad olyan is,
aki az új évezred „Ki mit tudját” dicséri újfent. Biztos ezért lesz
majd az is, hogy a zsűritagok sírva fakadnak egy-egy jobb klón láttán,
s e könnyek talán érthetők is ebben a kiválónak bizonyult és még
kiválóbbnak ígérkező nagy üzleti egymásra találásban. Az igazán
botrányos az, hogy közben ez az egész – a legújabb, nagyon coolnak
gondolt, egyébként rémisztő kultuszminisztériumi bénázásokba
illeszkedően – immáron kanonizálva lett, a megasztárok mára a hivatalos
hazai kultúrpolitika részévé váltak, címlapok, oklevelek, közös
fotózások, miniszteri látogatás, ilyesmi. Lassan mehetnek az Operába is
haknizni. A miniszter, mint reklámarc
A Tv2-s stratégák most vagy nagyon büszkék magukra, vagy jót röhögnek a
nekik sok pénzt hozó minisztériumi megnyilatkozásokon. Mert milyen
frankó is az, amikor egy bulvárkereskedelmi vállalkozás legfontosabb
reklámarca maga az aktuális kultuszminiszter. Aki egyébként az
anarchista eszmetörténet elemzésével és az alternatív zene bűvköréből
indult, míg most, afféle politikába ágyazott Bochkor Gáborként
megérkezett a Tv2 Bazi Nagy Lagzijába. Vajon várható-e a
hálószobatitkokon csámcsogó Aktív, a rasszista – vagy inkább csak buta?
– Irigy Hónaljmirigy-show és a mindegyiknél ízléstelenebb Csaó Darwin
kanonizálása is? A Sláger Rádió roadshow-ját már támogatta a
PANKKK-program, ha javasolhatom, ne legyen megállás, a balliberális
koalíció huszáros vágással támogasson mindent, ami gagyi! A Nagy
Becsapásban való miniszteri közreműködés azért is irritáló, mert
megasztárnak nagyon sok valódi tehetség is jelentkezik. Ezek a mit sem
sejtő fiatalok aztán olyan szerződést kapnak az orruk alá, amely oly
botrányosan köti röghöz a tehetségeket a kötelező haknik,
playback-show-k, szexuális szokásokat taglaló magánéleti interjúk
képében, hogy az egy kisebbfajta szellemi és fizikai kizsákmányolással
ér fel. S hogy mi jön a verseny után? Együttműködsz a „nagyokkal”, vagy
jön a süllyesztő, vagy ami ugyanaz: húsz év körüli fiatalként
roadshow-sorozatokon, napjában három fellépésen csinálódsz ki. A fiatal tehetségek ellenében
Végül persze jön majd egy miniszteri oklevél is, s ha jól viselkedsz,
címlap lehetsz egy szál bugyiban valamelyik cicamagazinban. Ha győzöl,
lehet, hogy megmutathatod a melledet! – ez a kereskedelmi tévék
tehetséggondozásának zanzája. A Megasztár ezért nem több, mint egy
fantáziátlan, ámde sikeres pénzügyi vállalkozás. Szomorú, de igaz: a
fiatal tehetségek ellenében. S immáron kormányzati asszisztenciával.
Lassan indulnak a vetélkedőként eladott SMS-orgia tévés közvetítései.
Amikor behomályosodna a szemünk egy-egy valóban karizmatikus énekes
láttán, gondoljunk arra is, hogy valójában miről szól ez az egész. Prieger Zsolt Megasztár-politika, Magyar Hírlap, 2005. szeptember 16.
|
|
|